onsdag 24. juli 2013

Smilet tilbake...



Sen sommerkveld på 1200 meters høyde. Klar for nedfart!
Sommeren har endelig kommet til Østerdalen. Det passet ypperlig at sola kom hit omtrent akkurat samme dag som Jr dro til Kreta for å sole seg. Enda en Jr feil fra hans side der altså. Men det stoppet ikke der. Langt i fra. Dag 1. Jr punkterer i fjellene, har med en brukt CO2, patron. Jr i taxi hjem. Dag 2, Jr kjører i et tornekratt og punkterer, igjen. Alle slanger brukt opp. Han kom tilbake til Tynset i dag. Like hel, litt brunere, men uten sykkelen. Den sto igjen på flyplassen i Kreta. Knallbra jobba Jr. Og detta er bare de historiene jeg har hørt, resten kan vi bare tenke oss…

Så, hva har jeg gjort mens Jr har vært på chartertur å laga ball for seg selv? Først noen dager på biltur i Sverige. Fikk både syklet langs Siljan, morgentur på to hjul i Stockholm før frokost og testet Mördarbakken i Falun mellom slagene. Deretter, Moratråkket sist lørdag. Første hardøkt etter fler uker på dass. Pulsen var unormalt høy, været var unormalt fint, beina var også unormale. Seierherren var som normalt, Steffan Repshus. Fra første stiparti og inn var jeg alene mot tre mann fra Hedmark Terrengsykkel. Gode kompiser, gamle lagkammerater. Lært mye og hatt det mye moro med disse gutta. Vi kjenner hverandre som vår egen baklomme på sykkelterøya. Taktikkeriet ble deretter.. Steffan var den lureste. En slu rev. Men er bra mann, fortjent seier. Se opp for den mannen når høstrittene kommer… Jeg inn nummer to, slett ikke håpløst med løen oppladning..

Mandag var det Egebergritt på Tolga. Samme fine været, vanvittig morsom løype. Tok seiern, med pilotbriller. Flott Vestkantstil. Ikke blitt soss, bare glemsk. Glemte å skifte briller før start, merka ingenting underveis, bare at det var lit mye motsol. Dette resulterte blant annet at jeg kjørte meg fast i et sperrebånd. Av med solbrillene etter målgang, skjønner nada. Glemt å bytte før start, ingen har sagt noe. Bare tenkt sitt. Må hete Fiskvik for å få til det..

I går hadde jeg aktivitetsdag. 9 timer på rolig topptur på Sølenkletten med Mari og gode venner. Deretter på topptur alene med DBSn, begge deler i fantomvær. 12 timer i fjellet. Sliten og stekt i trynet, kan steke speilegg i panna tror jeg. Men for en dag. Finnes ikke finere sted enn Østerdalen i slikt vær!

Toppen av Sølenkletten 1827 moh. Sprek dame med på tur.


Dagens ekskursjon ble i Kviknefjellene med Knut Erik. Fantastisk vær, kaffestopp på Finnhaugan underveis. Så både rype, elg og rein på veien. Flytstiene på fjellet var knusk tørre. En ny dag i flytsonen på fjellet. Fem timer på sykkelen gikk unna i en fei, hodet var klart for enda mer, beina klar for hvile.

Glimt fra dagens fjelltur. Kan man ha det bedre?

Jeg er tilbake på sporet, forhåpentligvis vinnersporet. Grenserittet neste helg kretser i bakhodet, årets første hovedmål!

Sommerhilsen Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar