tirsdag 19. februar 2013

Ikke HELT hardbarka syklist enda..

Mens de fleste syklister på vinterstid drømmer om bare landeveier, sykkelskille og nybarberte legger på Gran Canaria er jeg langt mer tilfreds og lykkelig med -8 grader, blå extra og trikkeskinner av klassiskspor innover Nordmarka. Derfor har jeg heller aldri tidligere vært på sykkeltur i sydligere strøk vinterstid..

Samtidig vet jeg at om man skal bli god på noe må man trene på det, og hjemme i Norge blir det for lite sykling vintersterstid siden det å ta skia er for fristende rett og slett... Med nytt lag og nye mål i sikte tenkte jeg gjøre noe med dette i år.. Så jeg krøp til korset og ga meg med på sykkelsamling nå i vinterfeiern. Godt selskap av Eirik og Knut Erik på sykkelen, samt at jeg kunne få med Mari på en etterlengtet sydenferie gjorde valget litt "lettere"... Og kanskje kunne det bli OK likevel?

Eirik og Knut Erik dro søndag morgen mens jeg og Mari kom etter natt til i dag. Dermed fikk jeg tre vinterfeiedager på ski først. Ble sjuk etter sist helgs skimaraton, så uka starta rolig. Men de siste dagene før avreise fikk jeg sanka mange mil på ski i Nordmarka. Formen var fortsatt ikke helt topp og været var varierende, men likevel så deilig med skikkelig vinter og snøvær i fedrelandet. Så med en uke mye trening på sykkel her nede er planen en virrkelig skippertaks vinterfeie treningsmessig, man må bruke feriene godt når man er amatør..

Dagene før avreise må jeg innrøme at jeg tenkte mitt om hele greia, skulle jeg valgt ut fra trivsel ville nok vinterferie med ski på beina fristet mer enn racer i Malaga. Men hva gjør man vel ikke for å nå sine mål og bli best?? Har sjekket værmelding for Malaga før i vinter og den har alltid meldt om 15-20 grader og hel sol neste 10 dager. Når jeg sjekket mot slutten av forrige uke var det imidlertid andre boller, med 8-14 grader og regn, mens værmelding for Kikutstua meldte om hel sol hele uka og 5-10 minusgrader.. Og værskiftet skulle være avreisemandagen begge steder, fra 0 grader og snø til -5 og strålende sol i Oslo og fra 20 grader og sol til halvparten så mange grader og regn i Malaga.... Jaja, det er vel for ille til å være sant tenkte jeg, yr.no har bomma før og Spania har dem sikkert ikke mye peiling på, det heter jo tross alt Solkysten dit vi skal. Nå sitter jeg her på dag en på hotellet og ser ut på stiv kuling inn fra havet, tåke og støpregn.. Reisen ned ble litt lenger enn venta med forsinkelser grunnet snøvær på Gardermoen. Når vi endelig kom til hotellet kl 02.30 i natt tok jo ikke taxisjåfæren kort og uttak på hotellet var umulig så han mått kjøre meg rundt i byen til vi fant en minibank. Der sto jeg et kvarter før jeg innså at minibanken bare hadde 50 euro lapper så beløpet måtte være akkurat en verdi som gikk opp i 50. Sjåføren var allerede mindre blid etter at vi nesten måtte rive ut alle setene i bilen hans og han satt trødd inn i frontruta for å få inn en sykkelkasse i bilen, så regninga ble jo deretter, ikke noe takstameter i disse kretser. Knut Eirik ligger i vater i senga å fantaserer om influensa og bruttern er på et lokalt senter å trener styrke med vondt kne, han får ikke sykla.. Om jeg skal ut å sykle er jeg klissbløt før jeg har fått festa pedalan og jeg er null kjent i området. Resultatet vil antageligvis bli ut på motorveien med ville spanjoler som tuter på en forvilla syklist som fryser fingra av seg og antageligvis ikke vet forskjell på nord og sør..


Meteogrammet: Málaga
Sjekk nedbørsmengder resten av dagen..


Status er derfor at jeg sitter i lobbyen på all inclusive hotellet omringet av dvaskete charterturister med runpetaska på magen som spiser alt de kommer over når det er gratis. De koser seg med en drink eller fem kl 12 på dagen og lengter etter sol så de kan ut på stranda å grille flesket.. De som kjenner meg vet jo at jeg ikke er noen utpreget solløve og sydenfarer, så føler meg ikke helt som en av gjengen kan du si...

En rask runde på nettet viser at yr.no sannelig  fikk rett denne gang, en sjekk av webcam på Kikutstua eller Svarttjønna på Tynset viser andre forhold enn det jeg ser ut av vinduet.. Tenke seg til en tur på ski innover der nå....

Webkamera Kikut i skrivende stund...


Slett ikke verst på Svarttjønna i dag heller


Samme yr.no melder imidlertid bedring her i morgen, så kanskje er det lys i tunellen? En riktig god "vinterferie" ønskes fra Malaga.. Kos dere med ski, sjokolade og appelsin i solen. Her går det i dauen cola, alt for fett bacon og for store donuts te frokost...

Anders

1 kommentar:

  1. ... og for å gni litt ekstra salt i såret: bildene herfra lyver definitivt ikke! Ha et fortsatt flott opphold!:-)

    SvarSlett