søndag 10. mars 2013

Plan G...

Kunne egentlig trykket kopier på bloggen fra sist søndag etter dagens tur i marka, forholdene og været var de samme, bare 10 grader kaldere. Bildet sier sitt...

Strøken dag, her ved Helgeren...
 
Etter Holmenkollmarsjen for en måneds tid sea la jeg en slagplan mot skibirken.. Formen var egentlig bra i forhold til forventningene med skulderoperasjon i høst som oppkjøring. Etter en høst bestående av kun sykling på rulle, var låra store som ballonger ved juletider og jeg hadde antageligvis hevdet meg bedre i banesykling enn i skiløypa. Det var tungt på ski i starten, men utover januar kjente jeg formen kom sigende. Så med tilfredsstillende resultat 12 min bak vinner Rønning i Holmenkollmrsjen tenkte jeg at med god trening en måned fram med Birken skulle dette bli maksimalt... Plan A ble lagt.

På vei innover Marka i dag, merk bekledning, buff rundt trynet i mars tyder på dårlig helse..
Den gikk i vasken allerede uka etter med en forkjølelse. Så jeg dro til Malaga med plan B klar, en uke mye sykling på Malaga etterfulgt av to uker mye hardtrening på ski og en ukes ro, så skulle formen være der. Planen holdt fire dager i sydligere strøk før spysjuka inntok hotellrom 1007, der ble jeg liggende i to dager med spurter mellom senga spybøtta og hyppige brekninger som eneste aktivitet. Plan B i vasken.. Ved ankomst Norge var plan C noen rolige dager for å komme seg, deretter 10 dagers skippertak, så en uke til å finne overskudd. Planen holdt en uke og 4 hardøkter ble utført, så våkna jeg tirsdag denne uka med noe som minnet mest om sement i brystet. Tenkte at det er vel litt belastet system, men 30 min ut på tirsdagens skitur ble det retrett etterfulgt av noen rolige dager, plan C i dass. Så ble det lagt nye planer for hver dag jeg våknet med slim og kolshoste. Nå er jeg på bedringens vei og har trent et par rolige langturer i helga. Plan G er nå å få et par dager med rolige turer etterfulgt av en hardøkt midt i uka, så får vi se hva som er status til helga.. Grunnlaget er godt og har egentlig trent brukbart med langturer sist måned, men hardtrening har det blitt litt marginalt med..

Dagens tur ble nok et par hakk lenger enn ventet, men forholdene var optimale, så klarte ikke snu. Her er bilde fra årets rast fra Gørja hytta. Eirik skulle egentlig være med, men ble litt forsinka i dag tidlig (les: justisen).

Dagens mål, Gørjahytta. Påskestemning og mye folk utenfor den gamle hytta.
Litt kø, men bolle ble det uansett...
Dagens moral er altså, ikke planlegg for langt frem i tid, skuffelsene blir mange. Og årets skisesong er en av de fineste jeg kan huske. Måtte det holde til påske (og egentlig etter det og for min del), med mitt sykkelgrunnlag er det nok ikke maiformen som blir sesongens høydepunkt uansett... Planen er gradvis økning i sykkelform utover sesongen med ultimatum i August, men så var det disse planene da.. 
Ble lang tur, her passerte jeg Sinober Sportsstue i flott ettermiddagssol på vei hjem..

 
Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar