lørdag 12. mai 2012

Vårens vakreste eventyr?

Syrefest er nok det som best kan oppsummere dagens økt på asfalten. Og da snakker vi ikke på hjul, men med joggesko. Dagens plan var tre etapper opp Besserud i Holmenkollstafetten. En opp store Besserud for Lørenskog Friidrett og lille og store Besserud i en smell for jobben (Mailand VGS).

Skjønte jo når jeg tok på meg tightsen i dag at lårene var litt for store til at dette kunne bli en god dag på jobb. Varmet opp i godt selskap på Slemdal, det var mye kjente ansikter fra Skinorge på denne etappen.1790 meter motbakkeløping er som søt musikk for skiløpere, men syklister så jeg ikke noe til, tydelig at de fleste er smartere enn meg og innser sin begrensing. Mens jeg varmet opp så jeg skidronninga fra nabobygda Therese fosse opp bakken, og satte meg et mål om at ho skal jeg f... meg slå. Konkurranseinstinktet er absolutt inntakt så når jeg fikk pinnen i hånda var fokus på å forsere bakken fortest mulig. 6.44 smertefulle minutter senere var jobben gjort, melkesyre opp til øra og årets høyeste puls ble notert. Syns jeg hørte noen gloser som "opp med takten" og "ned med steglengden Fiskvik" underveis, så steget var ikke der, det gikk på vilje.

Det som da var tragisk var at nå var knapt nok halve jobben gjort. Det var bare å jogge ned til Vindern å forberede drøye 3 kilometer motbakke i bedriftsklassen. Psyket meg opp til ny innsats og satte på i vei opp bakken på nytt, beina var tunge mot toppen og det lugget bak lårene, men klarte igjen å yte maks å nå makspuls på toppen av bakken, klar til å levere pinnen å runde av dagens slit. Så litt dobbelt på toppen, men likevel var det ingen Maland T-skjorter å se i vekslingsfeltet. Gispet etter luft og ropte etter nestemann, men NEIDA, ingen svarte. Etter et lite minutt desperat leting var det bare å innse katastrofen, det var ingen å veksle med.. Da kom noen saftige gloser som ikke gjengis her og det ble god latter i vekslingsfeltet. Det var bare å ta beina fatt videre de 1 800 meterne ned til Gressbanen. Oppoverløping for en syklist er en ting, men nedover er et rent helvete. Stampet meg ned til veksling og heldigvis var det noen til å motta pinnen der. Etappen ble altså en god 5 km totalt, og med landeveisritt på planen i morgen kan vel ikke det kalles optimal oppladning:) 7 km asfaltløping kjennes og låra verker. Men det er hardt å være kar så jeg klemmer til igjen i morgen...

PS: Slo Therese med 6 sekunder så strålende fornøyd med akkurat det, alle fall siden hun var klart raskeste kvinne opp bakken. Altså ikke tjejdäng!:)

Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar