søndag 20. mai 2012

Montebellorittet

Nei, rittet forgår ikke med lakksko på beste vestkant, men ute blant røtter, steiner og gjørme ute i Drammensmarka.. 77 kilometer med bratte bakker, mye sti, og mye jobbing sto på programmet lørdag. Rittet hadde i år status som Norgescup så hele eliten var på plass med over 100 påmeldte i NC sr menn.

Rittet passer nok ikke meg som hånd i hanske, og jeg var innstilt på å spare skuldre i de tekniske partiene om jeg ikke skulle være med helt framme i tet. Kom langt bak ut i starten, men når masterbilen slapp brukte jeg noen minutter på å tråkke meg opp i front av feltet. Lå i tetgruppa opp de lange bakkene opp fra Sande og over spurtprisen på toppen var vi vel ca 10 stk igjen. Det bar inn i terrenget og jeg måtte jobbe, gruppa delte seg litt og jeg havna i selvfølgelig i bakerste del. Siden lagkompis Nesteby var et hakk lenger fram satt jeg bare å dingla med gruppa uten å gjøre særlig jobb. Et par terrengpartier senere fikk jeg en skikkelig chainsuck og måtte stoppe å ordne litt så pulja forsvant, deretter ble det mye sykling alene eller med teamkompis Håkon mot mål. Dette endte imidlertid brått 10 km før målgang da Håkon skulle passere meg ned en bratt bakke, mista kontrollen, kjørte i en stein, fikk bråstopp og dro på snørra foran meg. Det gikk som det måtte og jeg kjørte rett på`n. Alle som har sett matpakka te Håkon skjønner at han er en bauta, så det ble jo bråstopp. Alt gikk likevel bra med meg og Håkon, men sykkelen hans var litt skjev her og der så han måtte stoppe å mekke, mens jeg trilla videre. Også klubbkompis Repshus passerte oss mens vi lå der og kava.

Ved passering 45 km kjørte vi inn i rundbaneløypa på Konnerud, ikke akkurat min greie så kan herved bekrefte at jeg ikke blir å finne på start i noen rundbaneritt i løpet av sommeren:) Spurte Håkon pent etter ca 60 om vi skulle sykle rundbaneløypa en gang til før målgang, "neida" sa`n... Men tru du fader ikke når jeg kom mot mål og så målskiltet at det stod en i gult og pekte andre veien ut i rundbanen en gang til, 5 nye kilometer med knot og drop ventet... Overlevde da det uten stor uhell også så trillet inn til en 15. plass. En helt grei start på sesongen, jeg vil komme sterkere i ritt som passer meg bedre utover sommeren. Kjente at trøkket var der men utholdenheten mangla, ingen turer over 3 timer til nå i mai så krampa rev godt siste 3- 4 milene. Måtte hoppe av sykkelen å løpe opp en bakke mot slutten, da streiket muskulaturen og hele beinet var stivt i kramper fra og hofta og helt ut i tåa. Måtte bare stå noen sekunder før den slapp så jeg kunne karre meg på sykkelen og trille videre. Kan også rapportere om kramper i både overarmer og fingre, det brukes ikke mye på sykkelen så er nok en indikasjon på at det var tomt for krefter...

Jr kommer nok med egen blogg, men kan røpe at han ikke hadde sin beste dag på sykkelen, passerte han etter 2 km, mer så jeg ikke til han før dusjen...

Anders


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar