tirsdag 11. februar 2014

Back on track!

Mengdetrening og fantastiske skiforhold i Østerdalen preget juleferien. Startet 2014 med å gå rett i veggen. En forkjølelse seigere enn  blodet til Lance Armstrong tidlig på 2000-tallet sørget for det. Gikk og småhanglet i drøyt fire (FIRE!!) uker. Ikke syk, men heller ikke frisk. Trente litt rolig, det gikk fint, men snuste aldri på sone 3 eller 4 i løpet av januar.  Det tærer på form, motivasjon og etterhvert humør. Bare spør Mari.

Min tilstand i januar.
Høyeste puls i januar var kanskje på sykkelmiddagen hos kollega Anders J. Alle taler måtte holdes fra sykkelrulla på enden av bordet. Sjekk balkongflagget på min stol som indikerer Norgesmesterplass. Verten sitter på talestolen på bildet.
Dermed gikk også helgens Holmenkollmarsj uten meg på start. Jr skulle forsvare æren. Men tro ikke jeg kunne slappe av av den grunn. Stod i smørebua hele fredag. Børstet glider og innhalerte cerapulver som la seg som sementstøv på innsiden av lungene. Alt for at Jr skulle ha topp ski lørdag. Han selv rullet seg i sofan min med OL sending på TV. Der han fikk servert både cola, potetgull og hjemmelaget pizza. Vekkerklokka ringte grytidlig lørdag morgen. Sekken var pakket med Cola og gel. Jeg og fattern satte kursen for Kobberhaughytta som langere. Hører også med til historien at Jr ringte meg kl 07. Stod forvirret på start i Sørkedalen, var usikker på toppinglaget. Gode råd var dyre blandt smøreeksperter og 7 000 skiløpere. Han stakk av med halen mellom bena og gjorde det han mente var tryggest. Ringte storebror og mentor. Måtte gjøre smørantagelser og gi råd basert på Jrs høyst moderate beskrivelse av snø og temperatur. Etter målgang kom Jr igjen rullende og inntok stua mi. Der fikk han servert en bedre middag. Magen hans var i ulaget er dagens utblåsning. Avgassene satte seg både i sofa, puter og vegger der han oppholdt seg. Rødvinen min drakk han også opp, så kjøre hjem det kunne han jo selvfølgelig ikke. Han "måtte" låne gjesterommet. Vekkerklokka ringte nok en gang tidlig søndag. Jeg skulle ut på ski før 3 mila fra Sotsji. Det var stille som graven inne hos Jr. Når jeg kom hjem lå han og veltet seg i sofan min og så OL. Mari hadde diska opp med en bedre frokost. Morsdagssjokoladekaka satt Jr og gjorde en bra jobb med å spise opp. Når 3 mila var over og halve kaka borte dro han hem. Mett og uthvilt. Skia hans var selvfølgelig også kanongode lørdag. Jeg stod igjen med et rotete gjesterom som luktet gjødsel, en halvspist kake, halvert kjøleskap og tom vinhylle. Hva har man ikke storebrødre til? Flotte saker.
Tror jeg stiller sterkt etter helga..
Jr leverte varene store deler av veien i Holmekollmarsjen. Var topp 30 når han passerte meg og fatter etter drøyt 40 km. Han så imidlertid dreid ut i trynet og mumlet noe om at han hadde "donga" når han passerte. Hørte senere at han ble 47. mål. Ballongsprekk der altså..

Selv fikk jeg endelig en god treningshelg. Lungene har nok krympa litt i januar. Første hardøkt rev godt i brystet. Nå er det bare å gjøre jobben framvover. Neste uke venter en ukes vinterferie. Den skal hovedsakelig tilbringes i skiløypa, på to hjul og kanskje blir det litt OL på TV også.

Våren kommer stadig nærmere og nå blir det viktig å gjøre en god jobb framover.

Fem timers skitur lørdag. Regn og grått i byen, nysnø og trikkeskinner i Nordmarka!

Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar