tirsdag 16. april 2013

Hva kan det holde til?

Det er det store spørsmålet man spør seg noen ganger..  Det nærmer seg sesongstart for syklister rundt om i landet og ryktene begynner å svirre. Hvem har trent bra i vinter, hvem har løst treningskoden og hvem er på vikende front? En runde på ulike hjemmesider og ryktene i miljøet tyder på at mange har gjort en særdeles god trningsjobb i de mørke timer.. Noen rapporterer om drøye 7000 km på sykkel siden januar, andre om 30 treningstimer per måned eller langtur og intervall på sykkel annenhver dag gjennom påsken. Andre igjen har tilbrakt halve vinteren på to hjul langt sør for polarfronten.. Bra jobba folkens! For min egen del har jeg ikke slike tall å vise til, langt derifra, mine km på to hjul hittil i år skremmer ingen.. De fleste som kjenner meg vet at jeg er svært glad i å trene, problemet er jo bare at de aller fleste som satser maratonsykling er minst like treningsvillige:) Jeg har verken tid, motivasjon, ambisjoner eller ønske om å sitte 20-30 timer på sykkelen i uka. Tror ikke det er resepten for meg med full jobb ved siden av. Defor må jeg ta igjen alle disse timene med å trene smartere enn de andre... Treningsmengde måles i timer x intensitet og siden jeg har færre timer enn mange må jeg justere opp intensiteten.

Siden jeg har langt flere mil med ski enn på sykkel i vinter trenger jeg tid før fomen kan noverføres til to hjul. Derfor har jeg ingen store mål for de første rittene, planen er en miniformtopp i juni og at storformen skal komme snikende til grusrittene i august..

Siste skitur i marka 14. april. I mørke, kalde novemberkvelder går man i kø i en kort runde på den første snøen med masse grus som stikker frem. En vårdag i april med skareføre og masse snø har man milevis med trikkeskinner nesten helt alene mens orrhanen spiller opp til dans i bakgrunn. Dette har jeg aldri skjønt, det er i april det er fint på skitur!

Kom endelig skikkelig i gang på sykkel sist uke, søndag trengte jeg derfor littt variasjon og avsluttet skisesongen i Nordmarka med en skøytetur på skaran. Kommer nok ikke nærmere følelsen av å fly enn å skøyte i medvind på panserskare over Bjørnsjøen mot Kikut! Sist uke har jeg trent svært bra synes jeg, selv om langturene har uteblitt, det frister lite på kalde og bløte vårdager. Siste uken har sett slik ut treningsmessig:

Onsdag: Sykkel landevei 2 timer. Sone 1.
Torsdag: Ski skøyting 2 timer. Sone 2.
Fredag: Sykkel, terreng i skiløypa. 1.5 time. 20+20+15 min intervall. Sone 3.
Lørdag: Sykkel, landevei 2.5 time. Sone 1.
Søndag: Ski skøyting. 2.5 time. Sone 1.
Mandag: Sykkel, landevei, 1.5 time 4x11 min intervall sone 3/4.
Tirsdag. Sykkel, landevei, 2 timer, 4x 12 min intervall sone 3. 

Totalt: 14 timer. Tallet skremmer nok ingen, og vi får se til sommeren hva det holder til. Sykkeltråkket mangler det mye på enda. Fikk bank av evigunge Støen opp Grefsenkollen i går og slått i spurten av Mikkelsen på siste tempodraget i Maridalen i dag, til og med stopperkjeme Jacobsen holdt bakhjulet mitt helt inn.. Men revansjen vil komme gutter, og den skal svi... Nå venter fire dager i Berlin på jobbtur, blir nok ikke all verden fokus på sykkel der, selv om joggeskoa nok blir med i bagen, så får vi se hvor mye de blir tatt i bruk..

Nå er det duket for skikkelig kveldsmat, uten mat og drikke duger helten definitivt ikke. Heliosrundstykker og frokostblanding med smeltet smør, syltetøy og iskald melk til... Rett og slett en god avslutning på dagen.

Nystekte Heliorundstykker med havregryn.

Masse godt og mye energi i denne frokostblandingen!

Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar