lørdag 11. februar 2012

Holmenkollen skimaraton

Da sitter jeg trødd ned i sofan med cola og potetgull etter dagens Holmenkollen Skimaraton. Et skirenn jeg liker veldig godt siden det er mye kuppert terreng og mindre staking enn mange andre turrenn (det liker jo vi syklister:)). Dette medfører at rennet med sine 56 km blir en skikkelig kraftprøve (Birken blir barneskirenn).

Det er var buss inn ti start i Sørkedalen kl 06.45 idag så vi var tidlig igang med dagen, men med -18 på start våkner man fort. Jeg sto i plogen med seedete løpere fremst i feltet så startposisjonen var fin. Når speakeren spurte meg hva som var planen meddelte jeg at det er å henge med teten så lenge det går og håpe det holder inn. Når jeg la til at det har vært taktikken min hele livet, og at jeg fortsatt venter på at det skal holde en gang laget jeg god stemning i startområdet blandt 6 000 kalde løpere.

Da var lista lagt og som sagt så gjort, jeg var med et godt stykke opp bakkene mot Heggelia men slapp teten halveis oppi bakkene, på toppen måtte jeg også slippe pulje 2. Men halveis i løpet var jeg bare 3 min bak tet så det er godkjent for en syklist! Men desverre sa kroppen stopp i del 2 og jeg fikk erfare at starten ble for hard med null lange skirenn i kroppen denne vinteren. Jeg ble tatt igen av en gruppe, men måtte slippe over sjøen fra Kikut (jeg med gru på Vasan jeg har meldt meg på der jeg sto å staka med armer som verket og kramper i magen). Men jeg kom meg til mål på en 20 plass totalt, 11 min mak vinner Arne Post. Litt svakere enn håpet, men kanskje som forventet. Flere av vinterens hardøkter har blitt på sykkel enn tidligere og dette resulterer i svakere skiform, så får vi bare håpe sykkelformen blir bedre. Etter jul og fram til og med birken blir det mye skigåing i treninga, men jeg prøver å komme meg på sykkelen 2 ganger i uka, og da er MINST en av disse en hardøkt. Selv om ski er meget god trening er det slik at man blir god på det man trener på. Man blir ingen fotballspiller av å spille bandy heller...

Men dagens konklusjoner: Skirenn er slitsomt, dagens forhold var helt perfekte, man blir ikke noe stakemaskin av å sykle, -18 grader i skidress er kaldt, jeg må trene staking til Vasalopet, cola er det beste som finnes, pølse og kake til alle løpere ved målgang burde være obligatorisk på alle idrettsarrangement!

Ha en fortsatt magisk helg!

Anders

2 kommentarer:

  1. Steinar Andreassen11. februar 2012 kl. 09:11

    Gratulerer! Hilsen Steinar, gift med Gunn-Marit
    Jeg gikk også, men dagsformen la ikke opp til noen stortid

    SvarSlett
  2. Erik Bergfall Brovold11. februar 2012 kl. 09:48

    Er magisk på White Hart akkurat nå! ;) Bra jobba, Vasan bli vond!

    SvarSlett