søndag 23. mars 2014

Noen tanker rundt birken som aldri ble noe av..

Hallais


Birkebeinerrennet 2014 blir vel neppe liggende igjen som noe godt minne for de 17 000 sjelene  som sto å klødde seg i pappen på Tingstadjordet sist lørdag. I Påskesol og  med skiene brennfulle av overpriset narkotisk glidemiddel fra Swix var nok alle som en klare for å gi jernet over fjellet. Men det var det altså ingen som fikk muligheten til!
Om jeg synes avgjørelsen var gal?  Tja, å komme med noen fasit på en beslutning som er gjort på bakgrunn av skjønn og menneskelige vurderinger blir jo bare idiotisk, men å ytre sine meninger er vel alltids lov. Jeg blir jo ikke akkurat alene om å gjøre det denne ukaJ
Det er en utrygg grein jeg nå skal bevege meg ut på, men i mine øyne burde det latt seg gjøre å dele opp startfeltet på ett eller annet vis. Det er ikke så lett, men det burde kanskje la seg gjøre? I første omgang tenker jeg ihvertfall: la nå Swix Ski Classics gjengen gå. De er proffe eliteutøvere  som står foran et av årets viktigste renn. I verste fall måtte man jo bare avbrutt som i 2007, alle som hadde rukket og komme seg opp  på fjellet ville også vært i stand til å komme seg ned igjen.  Spesielt med en sekk pakket med det mest nødvendige hengende på ryggen.
Videre ville jo dette medført at jeg ikke hadde fått gått selv, ikke Anders heller for den saks skyld. Med tanke på at vi læbba over fjellet i langturtempo på drøye 4 timer gir jo ikke det helt mening heller. At været bedre seg utover morran er det liten tvil om. Det var jo rett og slett påskeforhold da jeg og Anders gikk. Vi gikk ivei ca en time etter utsatt start. Slik så det ut opp fra Kvarstad...



Hadde det vært mulig å kommet med en anbefaling fra arrangørens side? ”For alle som tror de bruker noe mye mer enn 5-6 timer kan det bli en tøff tur grunnet mye vind på fjellet”. Altså en oppfordring der fakta er opplyst, men samtidig som at ingen blir nektet å gå hvis de føler seg skikket?
Konklusjon er vel at jeg stiller meg litt undrende til å nekte samtlige å starte. Det er jo selvfølgelig et kjempetap for arrangøren å avlyse også, så jeg forstår jo at de følte seg nødt, men kanskje burde det eksistert en gylden middelvei der.
Uansett, Birkebeinerrennet 2014 ble bare et tomrom i historiebøkene. For undertegnedes del var nok faktisk ikke det så dumt. Etter Ringkollenrennet for et par uker siden har kroppen oppført seg som om den har reist på chartertur til Gran Can (uten sykkel vel å merke). Denne uka har jeg stort sett løgge sjuk på sofaen. Så det har nok vært noe svineri i aksjon.
Fredag morgen var det heldigvis bedre, enda bedre i løpet av helga, nå er jeg erklært frisk(av meg selv). Dermed har det blitt noen fine sykkelturer i helga, rådelig!
Jr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar