lørdag 16. februar 2013

Tall juger aldri, VO2 maks test...




Denne uken besøkte jeg Vallhall Trening og Terapisenter for å gjennomføre test av VO2 maks og laktatprofil. Det som tidligere gikk under navnet Melkesyrefabrikken har nå flyttett inn på Vallhall. Her står faglig dyktige medarbeidere klare til å hjelpe deg med å kartlegge ditt fysiske nivå. Dette er tall du kan bruke til å planlegge treningen din eller bruke som som motivasjonsfaktor for å se resultatene av treningen du legger ned.

Maksimalt oksygenopptak (VO2-maks) er den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte under hardt fysisk arbeid. VO2-maks oppgis som antall milliliter oksygen, per kilo kroppsvekt, per minutt (mL/kg/min). Denne verdien reflekterer kroppens evne til å levere oksygen til muskelcellene og har dermed svært stor sammenheng med hvor god utholdenhet og kondisjon du har. Eirik testet sin VO2 maks til drøyt 79 for en måneds tid siden. Og målet var som alltid å slå han. Mens han ladet opp til sin test med to ukers treningssmling på Gran Canaria, ladet jeg opp med en beintøff Holmenkollmarsj lørdagen før jeg trappet opp på Vallhall tidlig mandag morgen. Altså tør jeg påstå at hans forberedelser var langt bedre enn mine, det hadde jeg allerede tenkt ut, så jeg hadde en unnskyldning klar om jeg skulle bli slått. Dessuten tar testen altså hensyn til kroppsvekt, jo tyngre du er jo vanskeligere er det å få gode resultater. Ikke noe godt utgangspunkt for en som nok er litt vel for hissig på matfatet, men akkurat der har ikke minstemann noe bedre utgangspunkt. Hadde det vært premiering i matinntak blandt alle verdens syklister tror jeg nok brørdene Fiskvik hadde ligget meget godt ann til dobbeltseier.

Jeg testet først laktatprofil og registrerte en terskelwatt på 341 W. Ikke helt maksimalt, men absolutt godkjent i februar, spesielt med tanke på at jeg har sykla minimalt etter jul, de fantastiske skiforholda i marka må ta skylda for det. Denne verdien skal økes i løpet av våren! Under ser du noen av resultatene fra min laktatprofil.

Sammenhengen mellom motstand og hjertefrekvens

Mine intensitestssoner som ble definert i testen.
Deretter var det på med maske og klart for VO2maks test. Følte meg mest som Darth Vader der jeg satt med maske i tryne og hørte den karakteristiske pustingen mens forberdte meg mentalt på å tråkke til det jeg er kar om. Det det ble 7-8 minutter blodslit, det resulterte i ny bestenotering på puls (190 slag i minuttet) og registrert maksimalt O2 opptak på 81.6 mL/kg/min. Altså slo jeg bruttern og satte i tillegg rekord på VO2 maks testen hos Melkesyrefabrikken, så sier meg godt fornøyd. Leser på senterets hjemmesider at VO2-maks verdier for mannlige topputholdenhetsutøvere ligger på 80-95 mL/kg/min, altså kan jeg med "god" margin kalle meg toppidrettsutøver, mens Eirik fortsatt går i kategorien mosjonist. Fotballspillerne i tippeligaen har et gjennomsnitt på ca 60, så er i alle fall godt over deres nivå, og bra er jo det.. Men på den annen side er det langt opp til verdensrekorden til den unge norske syklisten Oscar Svendsen som testet smått utrolig 97,5 i høst. Bedre enn Bjørn Dæhlie på sitt beste og bedre enn alle verdens syklister opp gjennom årene. Voldsomt høyt når man tenker på de aller fleste av de tidligere sykkelproffene har spist helt andre ting enn havregrøt og melk til frokost.


Hele testen ble effektivt gjennomført på en time og etter dette fikk jeg med meg en flott oversikt over testresultatene. Dette er noe mange kan lære mye av, så ta kontakt på www.vtts.no og bestill deg en testtime. Du kan ta testene løpende på mølle eller på sykkel. Husk bare at når man kommer på sykkelritt er det flere andre faktorer som påvirker resultatet, så man kan ikke se seg blind på testresultater. Det er på målstreken det er om å gjøre å være først og best, ikke på testlaboratoriet.

Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar