søndag 19. august 2012

Helt KONGE:)

Hallo,

Har ventet lenge på å kunne ta steget helt opp på øverste trinnet på pallen i år, og i går kom øyeblikket. På tide i grunn siden det gjenstår ett ritt nå og det er Birken, og der skal det holde hardt å stå øverst, men selvfølgelig satser jeg på det lell!

Kongerittet i Nannestad sto på planen som en siste test før Birken. 65 km kun på grus med noen lange og seige bakker var optimal Birktrening. Når det i tillegg pissregna hele veien så ble det enda mer relevant i forhold til neste helg. At brillan må kastes tidlig, gjørme og sand spruter oppi fra hjulet til mannen foran så synet minner mest om meg selv om jeg skulle spist en kilo fisk (som jeg er allergisk mot om du lurer, fisk er ikke skadelig for synet for vanlige folk:)), bremsan uler som en skadeskutt harepus og sand og møkk trenger inn i alle lager og deler og sliper som sandpapir. Dette er forhold alle som har syklet over fjellet fra Rena til Lillehammer siste årene har blitt godt vant med. Alle er lite fornøyde utenom de som selger sykler som gnir seg i henda over alt utstyret som er klart for dynga når "moroa" er over. Men nok om det, starten gikk og det ble satt fart fra start. Feltet var sterkt med flere sluggere på start så det var helt klart at det ville gå unna.

I første bakken kjente jeg med en gang at beina var gode. Jeg satt lett og fint med og bidro mye i front. Vi ble fort en gruppe på ca 15 mann og innover flatene gjorde Lien mye jobb som vanlig. I første lange bakken satte jeg meg i front og kjørte jevnt, snudde meg og så at gruppa var mindre og at jeg plutselig satt 30 meter foran alle andre. Tenkte at hva for noe lurium er det dem hell på med nå??? Ble skeptisk, snudde meg en gang til å så at de skar grimaser der bak, og det var ikke slike grimaser som barn kommer med når de får playstation 3 på julaften eller når man gløtter på babes som vandrer lettkledd på stranda en varm sommerdag.. Neida, det var uttrykk jeg tolket dit hen at det var mye melkesyre i låra og at de jobbet hardt for å sitte med. Jeg viste lite medfølelse og holdt tempoet, men skjønte det var for tidlig å stikke så lot dem bare jobbe helt opp før de kom seg inn på bakhjulet. Eirik var med gruppa (lett å se hans hode over alle andre når man ser bakover gruppa, dietten med flaggstangfrø i oppveksten har da bidratt til noen praktiske fordeler...) Men lagkompis Even var desverre borte og gruppa besto av ca 8-9 mann. De neste milene gikk på kuppert grusvei, litt støting innimellom (fra meg selv inkludert) men jeg hadde god kontroll og kunne kjøre meg opp og ned i feltet og lage litt ball, det er en god følelse, ikke kjent det slik på en stund...

Husket at det skulle være en lang bakke mot slutten, så tenkte at her skulle det settes fart igjen. Satte meg bak i feltet for å lade opp med en gel før jeg trodde det nærmet seg (opptatt av mat som alltid). Da svinger vi brått inn i en kneik, og mens jeg er mest opptatt med mitt har unge Hagen satt fart og fått noen meter. Slenger på et tyngre gir, reiser meg, tråkker forbi hele gruppa og starter jakten på Carl Fredrik i tet, etter noen hundre meter er jeg oppe og vi øker til gruppa. Bakken er lang mannen i firhjuling foran feltet opptrer som Pål Anders Ullevållseter. Han kjører opp og ned mellom oss og gruppa så grusen spruter og forteller at vi har 40 sekund over toppen. Det er ikke mye med ulvegjengen med alfahann Lien i gruppa bak, så jeg og Carl Fredrik tråkker hardt de siste par milene til mål og holder god fart. Likevel nærmer de seg litt bak, men strålende at Stormo (på lag med Carl Fredrik) og Eirik sitter i gruppa bak og ikke drar et kvekk, sykkel er jo lagsport, ikke sant Martin Andersen? (). Med to km igjen skjønner jeg at dette klarer vi og forberder spurt, uten å være frekk må jeg si at den vant jeg rimelig lett Carl Fredrik:) Dermed årets første seier og selvtilliten på topp, sannsynligvis alt for høy fram mot neste helg... Eirik kom  inn til 5. plass etter å ha blitt most av Stormo i spurten..

Håpet på masse fete premier med Samsung og Glava som hovedsponsorer. Tanker om galaxy/lesebrett eller livstidsleveranse av glava isolasjon svirret, men endte med et fat på str med et bilhjul og som veide ti kg, sikkert fint, men tror lesebrettet hadde blitt mere brukt av unge Fiskvik:)

Uansett et fint ritt som var bra arrangert, praktisk med en runde, masse servering underveis og i mål så kreditt til arrangøren... Diamanten fungerte nok en gang optimalt under krevende forhold. Lørdag ettermiddag ble det sykkelshineing til birken med grundig vask åpning av kranklager og styrelager, hvor det måtte renses og smøres samt at bremseklosser ble byttet, så nå er min kjære Apex 29LTD klar for Birken!

Brukte dagen i dag til noen timer på sykkel med herlig gjeng, stopp på Kikut for påfyll av kalorier, videre til Kalvøya hvor grill, bading og mengder kald cola sto på planen, jeg er ingen badeløve så satte definitivt mest pris på grillmat og cola.


 Fiskvik gutta drar feltet ut i første bakken.

Møkkete ja...


 Sportslagergutta må hjem å trene mer.
Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar